Smart Decision Support
Kommunikasjon med Nødstilte
Overføring av tidskritisk informasjon til 110, 113 og 112
Publikum gir nødmeldesentralen tidskritisk informasjon det øyeblikket de ringer
Hvor er innringeren?
Hva har skjedd?
Hvem ringer?
I drift i Sør-Trøndelag. Tilgjengelig for hele landet.
Vil du ha det?
Hvordan fungerer det?
Enkel og avansert nettbasert panel for operatører. Intuitiv mobilapplikasjon for publikum.
Publikum ringer med SmartHelp-appen
Publikum ringer nødnummer (113, 110, 112) på vanlig vis (Android) eller ved å trykke på en av tre knapper i appen (IOS/Android): ambulanse, brann eller politi.
Alle innringere synlig i kart
Innringere med SmartHelp-appen er synlig før anropet mottas. Opprinnelsesmarkering ned til 5 meter nøyaktighet.
Enkel og intuitiv interaksjon med innringer
Felles situasjonsforståelse. Tidskritisk informasjon forhåndsgitt av publikum. Smidig håndtering av et stort antall samtidige innringere.
Spar verdifull tid
"Det er trivielt å bygge en app som deler posisjon. Det var IKKE trivielt å håndtere at ALLE blir synlige og forventer en respons", Fredrik Øvergård - Grunnlegger
Geografisk gjerde rundt hendelsen Mer Mer

Når hundrevis ringer inn samtidig må en få oversikt. Bruk 2 sekunder på å grense inn hendelsesstedet. Nye innring legges automatisk i gruppe. Interagere med ALLE samtidig. Eller filtrer til den du snakker med.

 

Del med andre nødmeldesentraler Mer Mer

Felles situasjonsforståelse. Del et individ eller en hel gruppe med hundrevis av innringere med andre nødmeldesentraler med 2 klikk. Reduser gjentagelse av informasjon i en telefonkonferanse.

SMS-posisjonering Mer Mer

Nær alle smarttelefoner har GPS. Be om posisjon til innringer via SMS. Innringer trykker lenke og blir synlig for operatør.

Familienettverk (Kommer snart) Mer Mer

TIl 113 ringer 30% på vegne av nær pårørende. 30% på vegne av seg selv. Familienettverket i SmartHelp-appen kan gi operatør tidskritisk informasjonen om pasienten i opptil 60% av anropene.

Forhåndsregistrert profil (Kommer snart) Mer Mer

SmartHelp-appen gir publikum anledning til å lage en nødprofil med tidskritisk informasjon som blir tilgjengelig sammen med posisjonen. Informasjon fra de som ikke har kjernejournal.

Kan du ikke høre innringeren? Chat! Mer Mer

Døv, tegnspråklig, fremmedspråklig, bakgrunnsstøy, dårlig linje eller det er farlig å snakke? Sikker chatløsning mellom operatører og publikum.

Bedre situasjonsforståelse
Når nøden er størst, kan hvert sekund utgjøre en stor forskjell. Med SmartHelp er ikke publikum avhengig av å huske et spesielt telefonnummer, eller være istand til å beskrive nøyaktig hvor de er.
Mange innringere gir bedre informasjon istedet for masse forvirring.
Standardprosedyre for å finne posisjon
~ 120 sekunder
Med SmartHelp-appen
0 sekunder
Det er enkelt å lage en app som deler smarttelefonens posisjon. Det er mer utfordrende å håndtere implikasjonen av at alle blir synlige uavhengig av om de snakker med en operatør.

Smart Decision Support er designet ifra grunnen av til å håndtere mange samtidige innringere og gir operatør verktøy for å kommunisere med alle, sortere ut de som er relevante og dele individer eller grupper av publikum med andre nødmeldesentraler som jobber med den samme hendelsen.
Fredrik Øvergård
SmartHelp Grunnlegger & CEO

Når en større hendelse inntreffer er det ikke en, to eller tre samtidige innringere. Det kan være hundrevis. Men det er fortsatt bare noen få operatører som er på vakt. Og de må håndtere en og en telefon som en ny hendelse. Om det er mange som ringer samtidig, må antagelsen være at de fleste ringer om samme hendelse. Og alle de som ringer, men ikke kommer igjennom, forsvinner ut i intet og er ikke synlig på noe vis.

Med SmartHelp-appen blir ALLE innringerne synlige med GPS-posisjon. Hvilket som i starten virket som en suksess. Men implikasjonen av dette er ganske omfattende. ALLE blir synlige. Og alle har en forventing om respons. Og hundrevis av markører blir bare støy for en operatør som allerede har mer enn nok å ta tak i.

Så det å lage en app var trivielt. Det å håndtere konsekvensene av app var ikke trivielt.

Det første ble visualiseringen av alle innringere i kart for å få kontekst på posisjonen. Deretter utforsket vi måter å kunne avgrense innringere som sannsynligvis ringte om det samme. Resultatet av dette er at det nå tar 2 sekunder å lage en geofence rundt områder med mange samtidige nødanrop, og gjøre de håndterbare og mer oversiktlige.

Dette hjalp operatørene. Men hva med publikum? Det burde være en måte å gi beskjed om at de er blitt sett selv om operatør var opptatt? Derfor lagde vi en måte å gi beskjed til alle som ringte inn ifra samme område.

De færreste har Smart113-appen ennå, men 80% av innringerne har en smarttelefon. Hvorfor ikke lage en måte å be om nøyaktig posisjon på uten at publikum har appen? Backupsystemet for å be om posisjonen via sms bygd inn.

Sammen med operatørene på 113-sentralen og nå 110-sentralen i Sør-Trøndelag og våre samarbeidspartnere er et paradigmeskifte blitt bygd på hvordan håndteringen av en nødsituasjon kan bli håndtert. Og reisen er ikke over ennå. Prosjektet lever videre sammen med våre partnere i Trondheim Kommune, 110-sentralen i Sør-Trøndelag, Innovasjon Norge og med flere.

Systemet er allerede i drift hos 113 og 110 i Sør-Trøndelag. Og det er klart for alle nødmeldesentraler i Norge til å bli tatt i bruk. Vi håper å høre ifra deg.

Spør om en demonstrasjon
Enkelt å implementere. Intuitivt å bruke.
Be om en demonstrasjon nå
Vi kan demonstrere for deg online, eller møte deg i din egen sentral.
Våre partnere
Vi er stolte av å jobbe sammen med: